Ortodoksisuus tutuksi selkokielellä 11/2026

13.11.2026 00:00 - 15.11.2026 00:00

Ilmoittautuminen päättyy: 30.10.2026 00:00 - Mikäli ilmoittautuminen on jo päättynyt, kysy kurssipaikkoja puh. 017 570 1810

myyntipalvelu@valamo.fi, p. 017 5701 810

, 130€/Opistohotelli 2 hh/hlö, sis. majoitus, opetus, ateriat

Kurssin kuvaus

Mitä tarkoittaa olla ortodoksi? Tällä kurssilla opit, mitä ortodoksinen kirkko ja ortodoksinen usko tarkoittavat. Käymme yhdessä läpi uskon perusasioita ja ortodoksisen elämän tapoja. Käytämme helppoa suomen kieltä. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat oppia lisää ortodoksisesta uskosta. Kurssi sopii myös niille, jotka haluavat kerrata ja syventää tietojaan. Kurssin hinta on 130 euroa. Hintaan sisältyy majoitus opistohotellissa kahden hengen huoneessa tai hotellin soluhuoneessa. Hintaan kuuluvat myös opetus ja kurssin ohjelman mukaiset ateriat. Kurssi saa tukea Suomen ortodoksiselta kirkolta.

Kurssin ohjelma

Päivitetään myöhemmin.

Oikeudet muutoksiin pidätetään

Opettaja

Riikonen Juha

Olen Valamon opiston vakituinen opettaja TT Juha Riikonen. Opetan teologisia aineita. Vastuukurssini ovat ortodoksiseen elämäntapaan liittyviä, kuten ”Tutustu ortodoksisuuteen” ja ”Minustako ortodoksi”. Opetan myös retriittikursseilla. Erityinen osaamiseni liittyy kirkkohistoriaan. Toiselta ammatiltani olenkin historian tutkija. Väitöstutkimukseni käsitteli Suomen ortodoksisen arkkipiispakunnan ja Moskovan patriarkaatin välistä kanonista eli kirkkohallinnollista kiistaa vuosina 1945–1957. Aihe on hyvin ajankohtainen taas, kun poliittinen tilanne Euroopassa on kiristynyt Ukrainan sodan myötä. Kotiseutuni Ilomantsi ja karjalaisuus on tärkeä osa identiteettiäni.