Ortodoksisuus tutuksi selkokielellä 11/2025

14.11.2025 00:00 - 16.11.2025 00:00

Ilmoittautuminen päättyy: 31.10.2025 00:00 - Mikäli ilmoittautuminen on jo päättynyt, kysy kurssipaikkoja puh. 017 570 1810

kurssit@valamo.fi, p. 017 5701 810

, 150€/Opistohotelli 1 hh, sis. majoitus, opetus, ateriat, 130€/Opistohotelli 2 hh/hlö, sis. majoitus, opetus, ateriat

Kurssin kuvaus

Mitä tarkoittaa olla ortodoksi? Tällä kurssilla opit, mitä ortodoksinen kirkko ja usko tarkoittavat. Käymme läpi uskon perusasioita ja ortodoksisen elämän tapoja helpolla suomen kielellä. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat oppia ortodoksisesta uskosta enemmän. Se on hyvä myös niille, jotka haluavat kerrata ja syventää tietojaan. Kurssin hinta on 150 €. Hintaan kuuluu majoitus opistohotellissa yhden hengen huoneessa, opetus ja ohjelman mukaiset ateriat. Jos majoitut kahden hengen huoneessa, kurssin hinta on 130 €. Kurssi saa tukea Suomen ortodoksiselta kirkolta, hinnasta ei myönnetä muita alennuksia. 

Kurssin ohjelma

Perjantai 14.11.

14.00 Saapuminen ja päivällinen 

14.45 Kurssin avaus. Tutustuminen.

15.00 Mitä ortodoksisuus on? 

15.45 Tutustuminen Valamon pääkirkkoon. 

18.00 IX hetki. Ehtoopalvelus. Pieni ehtoonjälkeinen palvelus ja kolmikanoni.

19.30 Iltapala

20.00 Valamon historiaa.

Lauantai 15.11. Joulupaasto alkaa.

06.00 Puoliyö- ja aamupalvelus. Pyhän Johannes Krysostomoksen liturgia.

07.30-  Aamiainen 

09.00 Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset.

12.00 Moleben eli Rukouspalvelus Jumalansynnyttäjälle sekä pyhittäjäisillemme Sergei ja Herman Valamolaisille.

12.30 Lounas

13.00 Pyhien yhteys – käynti luostarin hautausmaalla, vainajien muisteleminen. 

15.30 Ortodoksisuuden kyselytunti. Mitä olet aina halunnut tietää ortodoksisuudesta? 

18.00 Vigilia (suuri ehtoopalvelus, polyeleo-aamupalvelus ja I hetki).

19.30 Iltapala

Sunnuntai 16.11.

(07.30- Aamiainen) 

09.00 III hetki ja pyhän Johannes Krysostomoksen liturgia. Panagia.

11.30 Lounas ja päätöskeskustelu Trapesassa.

Oikeudet muutoksiin pidätetään

Opettaja

Riikonen Juha

Olen Valamon opiston vakituinen opettaja TT Juha Riikonen. Opetan teologisia aineita. Vastuukurssini ovat ortodoksiseen elämäntapaan liittyviä, kuten ”Tutustu ortodoksisuuteen” ja ”Minustako ortodoksi”. Opetan myös retriittikursseilla. Erityinen osaamiseni liittyy kirkkohistoriaan. Toiselta ammatiltani olenkin historian tutkija. Väitöstutkimukseni käsitteli Suomen ortodoksisen arkkipiispakunnan ja Moskovan patriarkaatin välistä kanonista eli kirkkohallinnollista kiistaa vuosina 1945–1957. Aihe on hyvin ajankohtainen taas, kun poliittinen tilanne Euroopassa on kiristynyt Ukrainan sodan myötä. Kotiseutuni Ilomantsi ja karjalaisuus on tärkeä osa identiteettiäni.